پرچم ها و نمادها

کدام پرچم ها در پرچم ملی انگلیس یکی شدند؟

پرچم انگلستان

به جز «یونیون جک»، پرچم ملی«پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی»، هیچ گاه هیچ پرچم دیگری، در زمانی چنین طولانی، بر فراز بخش های بسیاری از کره زمین در اهتزاز نبوده است. و رنگ های هیچ پرچم دیگری مانند «یونیون جک» سیر جریان های تاریخی کشورش را چنین روشن و آشکار منعکس نمی کند. این پرچم، نمادهای سه سرزمین (انگلستان، اسکاتلند و ایرلند) و سه قدیس را در خود یک جا دارد. نخستین قدیس، سنت جورج اژدهاکش است. او که در شرق آسیای صغیر متولد شده بود، به عنوان سرباز، به خدمت دیوکلتیان (۳۰۵-۲۸۴میلادی)، قیصر روم درآمد. سنت جورج، بر خلاف دستور اکید فرمانروای رومی، به آیین مسیحیت روی آورد و چون از تکذیب دین جدید خود سر باز زد، در سال۳۰۳ میلادی، قیصر روم دستور داد؛ سر از تنش جدا کنند.  او به خاطر مرگ شهادت گونه اش، بعدها به لقب قدیس مفتخر شد.

در نبرد هسیتینگز (1066 میلادی) اشرف زاده نورمنی ویلهلم فاتح تحت پرچمی با نشان صلیب سنت جورج، که در رم متبرک شده بود، بر آنگلوساکسون های گرمانیایی پیروز شد. گرمانیایی ها با نشان اژدها از سرزمین خود دفاع می کردند.
در نبرد هسیتینگز (۱۰۶۶ میلادی) اشرف زاده نورمنی ویلهلم فاتح تحت پرچمی با نشان صلیب سنت جورج، که در رم متبرک شده بود، بر آنگلوساکسون های گرمانیایی پیروز شد. گرمانیایی ها با نشان اژدها از سرزمین خود دفاع می کردند.

بر اساس افسانه ای خیالی و باورنکردنی، لقب اژدهاکش نیز به او داده اند. می گویند: او اژدهایی را کشته که می خواسته است دختر پادشاهی را ببلعد. امروزه، جورج را قدیس محافظ سربازان، اسلحه سازان و کشاورزان می شناسند. علاوه بر آن، او یکی از چهارده یاری رسانانی است، که پیروان مذهب کاتولیک، در شرایط اضطراری ویژه از او کمک و استعانت طلب می کنند. سربازان انگلیسی نیز هنگامی که راهی جنگ می شدند، از سنت جورج طلب یاری می کردند. آنها در جنگ، در صورتی که سرباز شاه بودند و نه سرباز یک ارباب زمین دار، بازوبند سفیدی به بازو می بستند که صلیب سرخی بر آن نقش بسته بود. به تدریج، سنت جورج و صلیب سرخ مفهومی مشترک یافتند و در سال۱۲۷۷میلادی، نشانی که اکنون «صلیب سنت جورج» نامیده می شود، نشان ملی کشور شناخته شد. و در همان سال، اولین پرچم با «صلیب سنت جورج» به اهتزاز درآمد.

تصویر صلیب سنت جورج در کنار استاندارد سلطنتی توسط شورشیان وات تایلر- تواریخ سلطنتی
تصویر صلیب سنت جورج در کنار استاندارد سلطنتی توسط شورشیان وات تایلر- تواریخ سلطنتی
صلیب آندریاس چه ماجرایی را به یاد  می آورد؟

دومین قدیسی که پرچم «یونیون جک» یادآور اوست، سنت آندریاس، قدیس ملی اسکاتلندی هاست. این قدیس، که یکی از برادران حواری پتروس بود، آیین مسیحیت را در آسیای صغیر گسترش داد و در سال۶۹میلادی، در جزیره یونانی پاتراس، بر صلیب چوبی مایلی میخکوب شد. استخوان های این قدیس را۳۰۰ سال پنهانی نگه داری کردند. سپس آن طور که در افسانه ها حکایت شده است، راهبی، برای اطاعت از فرمان خداوندی، همراه تابوت این قدیس، به سمت شمال بادبان کشید. او به اسکاتلند رفت و در آن جا کلیسای کوچکی برای قدیس فقید بنا کرد.

در گذر قرن ها، اسکاتلندی ها آندریاس را به عنوان سرور محافظ و قدیس ملی خود در نظر گرفتند و برای اجابت خواسته های خود، به درگاه او دعا کردند. و به این ترتیب، علامت صلیب مایل سفید بر زمینه ی آبی، نشان ملی اسکاتلند شد. در سال۱۵۶۸میلادی، ماریا استوارت، ملکه کاتولیک اسکاتلند، مجبور شد از دست پروتستان های کشورخویش به انگلستان بگریزد. آن جا، در سال۱۵۸۷، ماریا را به اتهام شرکت در توطئه ای علیه ملکه انگلستان «الیزابت اول» اعدام کردند. در سال۱۶۰۳، پس از درگذشت ملکه الیزابت اول، پسر ماریا، جیکوب ششم، که برای انگلیسی ها جیکوب اول بود، شاه انگلستان و اسکاتلند شد. فرمانروای جوان، به نشانه ی این ارتباط، دستور داد؛ تا صلیب سنت جورج را بر پرچم صلیب سنت آندریاس بیفزایند.

سنت اندرو اول به نام رسول، امام یا شخص مقدس حامی شخص از اسکاتلند
سنت اندرو اول به نام رسول، امام یا شخص مقدس حامی شخص از اسکاتلند

صلیب پاتریک چگونه وارد پرچم ملی انگلستان شد؟

سومین صلیب، نوارهای مایل سرخ رنگ بر زمینه ای سفید، علامت ایرلند است. در سده پنجم میلادی، راهب اسکاتلندی «پاتریشیوس»، به ایرلند آمد و آیین مسیح را درآن جا گسترش داد. او به تدریج با عنوان «سنت پاتریک»، قدیس ملی ایرلندی ها گردید. ایرلند، که از سال ۱۱۷۱، توسط انگلیسی ها اشغال شده بود، در سال۱۸۰۱، رسماً به پادشاهی انگلستان منضم شد و پرچم انگلستان، که قبلاً با صلیب اسکاتلندی آندریاس در هم آمیخته بود، به صلیب سرخ سنت پاتریک نیز مزین شد. در سال۱۹۳۷، بخش اعظم جزیره ایرلند، با عنوان «جمهوری ایرلند» خواستار استقلال کامل از لندن شد. فقط در شمال جزیره، شش لردنشین از ایالت اولستر، با پادشاهی متحده بریتانیا باقی ماندند.

ولی پرچم «یونیون جک» با سه صلیبش، همچنان بدون تغییر باقی ماند. این پرچم، هنوز هم در گوشه بالایی، سمت چپ پرچم های ملی چهار کشور استرالیا، زلاندنو، فیجی و تووالو آورده می شود. در گذشته، فیجی و تووالو از مستعمرات بریتانیا، استرالیا و زلاندنو از ملل مشترک المنافع بریتانیا بودند. منشأ عبارت «یونیون جک» روشن نیست. «یونیون»، واژه ای انگلیسی به معنای «اتحادیه» است. ولی «جک» چه معنا و مفهومی دارد؟ برخی معتقدند؛ واژه ی «جک» از نام همان شاه جیکوب گرفته شده است، که در سال ۱۶۰۶، این پرچم را مقرر داشت. برخی دیگر، برعکس، بر این باورند؛ که واژه ی «جک» از کلمه (jat) یعنی؛ کت گرفته شده است. زیرا سربازان انگلیسی و اسکاتلندی بازوبندی با علامت صلیب بر آستین کتشان می بسته اند. ظاهراً این پرسش برای همیشه بی پاسخ خواهد ماند.

در سال ۱۶۰۶ صلیب سرخ جرج انگلیسی با صلیب آندرباس اسکاتلندی، در هم ادغام و یکی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *