پرچم ها و نمادها

کانادا: صد سال جدال بر سر پرچم

چرا در کانادا بر سر پرچم جدال درگرفت؟

کانادا کشوری است، که از نظر وسعت جغرافیایی، پس از روسیه در مقام دوم جهان قرار دارد. پرچم این کشور به خوبی نشان می دهد که نه تنها در گذشته، بلکه در عصر کنونی نیز موضوع پرچم ملی می تواند به چه بحث های شورانگیز و دراز مدت، و حتی به نزاع هایی خونین منجر شود. امروزه، زیر پرچم این کشور، حدود ۲۲ میلیون کانادایی زندگی می کنند، که از این تعداد،۱۰میلیون نفر اصلیت انگلیسی و۷ میلیون نفر اصلیت فرانسوی دارند.

دلیل جدال طولانی کانادا بر سر پرچم، که چندی پیش خاتمه یافت، نیز همین ترکیب جمعیتی بوده است. از قرن ۱۶میلادی، که دریانوردان فرانسوی منطقه حاشیه رودسنت لارنس را با عنوان «فرانسه جدید» به اشغال درآوردند، مهاجران و مستعمره نشینان انگلیسی و فرانسوی، بارها و بارها بر سر زبان، فرهنگ و همبستگی و پیوند با میهن اصلی خود، با یکدیگر جنگ و نزاع داشته اند.

در سال ۱۶۰۸، فرانسوی ها پایتخت کانادایی خود، کبک را بنیان گذاشتند و دامنه فرمانروایی شان را تا رودخانه می سی سی پی گسترش دادند.سرزمین های تازه فتح شده به نام شاه فرانسوی، لویی چهاردهم، «لوییزیانا» نامیده شد.

کانادای امروزی ابتدا توسط مهاجران انگلیسی و فرانسوی به صورت مستعمره درآمد. در آغاز کار،منطقه فرانسوی تا رودخانه می سی سی پی گسترش داشت.
کانادای امروزی ابتدا توسط مهاجران انگلیسی و فرانسوی به صورت مستعمره درآمد. در آغاز کار،منطقه فرانسوی تا رودخانه می سی سی پی گسترش داشت.
لویی چهاردهم (نشسته) با پسر خود را لو گراند عنوان پسر ارشد پادشاه فرانسه (به سمت چپ)، نوه خود را لوئیس، دوک کبود (به سمت راست)، بزرگ، نوه او لوئی دوک Anjou، و مادام د Ventadour، حاکم Anjou، که این سفارشنقاشی، رکود هنری چهارم و لویی سیزدهم در پس زمینه هستند.
لویی چهاردهم (نشسته) با پسر خود را لو گراند عنوان پسر ارشد پادشاه فرانسه (به سمت چپ)، نوه خود را لوئیس، دوک کبود (به سمت راست)، بزرگ، نوه او لوئی دوک Anjou، و مادام د Ventadour، حاکم Anjou، که این سفارشنقاشی، رکود هنری چهارم و لویی سیزدهم در پس زمینه هستند.

در دهه های بعد از آن، میان مهاجران فرانسوی و ساکنان مستعمره نشین های انگلیسی همجوار، که بعدها ایالات متحده آمریکا را تشکیل دادند، نبردهای سختی در گرفت. در جنگ های هفت ساله (۱۷۶۳-۱۷۵۶)، که نه تنها به اروپا، بلکه به آمریکا و حتی هندوستان نیز کشیده شد، انگلیسی ها، کانادای فرانسوی ها را باز پس گرفتند. در سال۱۸۶۷، کانادای علیا (ایالت انتاریو) که در اختیار مهاجر نشین های انگلیسی بود، کانادای سفلی (ایالت کبک) که در اشغال فرانسویان بود و چند منطقه ی دیگر با یکدیگر متحد شدند و کشور فدرالی تشکیل دادند؛ که خود را نخستین دومینیون، کشور خود مختار تحت امر پادشاهی انگلستان، معرفی کرد.

از آن زمان تاکنون، کانادا کشوری مستقل، با دولت و قانون اساسی مربوط به خود محسوب می شود که از نظر رسمی و تشریفاتی، شخص اول آن ملکه انگلستان است. البته امروزه، کانادا دیگر دومینیون محسوب نمی شود، اما همچنان به جرگه «کشورهای مشترک المنافع » تعلق دارد. به عبارت دیگر، عضوی از اتحادیه کشورهایی است، که قبلاً مستعمره بریتانیای کبیر بوده اند.

شبه نظامیان کانادا در سال 1898
شبه نظامیان کانادا در سال ۱۸۹۸
چون انگلیسی ها تعدادی از کشتی های آمریکایی را در دریای آزاد متوقف، و دریانوردان انگلیسی زبان ،آنها را به عنوان((سربازان فراری))بازداشت کردند،در ژوئیه سال 1812بین آمریکا و پادشاهی انگلستان جنگ در گرفت. آمریکایی ها تلاش کردند کانادای انگلیس را اشغال کنند، ولی پس از نبرد هایی سنگین، عقب رانده شدند.این تابلو قدیمی ((تیکامسی))یکی از سران قبایل سرخپوستی متحّد با انگلستان را نشان می دهد که در نبردی در منطقه آبشارهای نیاگارا به قتل رسید.
چون انگلیسی ها تعدادی از کشتی های آمریکایی را در دریای آزاد متوقف، و دریانوردان انگلیسی زبان ،آنها را به عنوان((سربازان فراری))بازداشت کردند،در ژوئیه سال ۱۸۱۲بین آمریکا و پادشاهی انگلستان جنگ در گرفت. آمریکایی ها تلاش کردند کانادای انگلیس را اشغال کنند، ولی پس از نبرد هایی سنگین، عقب رانده شدند.این تابلو قدیمی ((تیکامسی))یکی از سران قبایل سرخپوستی متحّد با انگلستان را نشان می دهد که در نبردی در منطقه آبشارهای نیاگارا به قتل رسید.
چرا بسیاری از کانادایی ها پرچمی جدید می خواستند؟

در سده گذشته، هر چه پیوندها و وابستگی ها به بریتانیای کبیر گسسته تر می شد، به همان میزان، ندای کانادایی هایی که پرچمی ملی، مختص به خود می خواستند، بلندتر و بلندتر به گوش می رسید.آنها تقاضا داشتند پرچم کانادا، که پرچمی سرخ با نشان عالی کانادا در وسط و پرچم ملی انگلستان در گوشه بالای سمت چپ بود، با پرچم دیگری جایگزین شود، که هیچ نشانی را از انگستان به خاطر نیاورد. طرفداران این عقیده در برابر چند میلیون کانادایی دیگر قرارگرفته بودند، که می خواستند با حفظ همان پرچم قدیمی، همچنان شاهد پیوستگی خود با سرزمین مادریشان، انگلستان باشند. این بحث شدید و گاهی آتشین،۱۰۰سال تمام طول کشید و سرانجام طرفداران پرچم جدید پیروز شدند. در سال۱۹۶۴، نخست وزیر وقت کانادا، «پیرسون»، به وعده ی انتخاباتی خود عمل کرد و مسابقه ای را برای ابداع شکل پرچم جدید ترتیب داد. هیئت داوری از میان۴۰۰۰ طرح رسیده، پرچم کانادا، به شکل امروزی آن را انتخاب کرد. قرمز- سفید- قرمز، با برگی از درخت افرا در وسط.

ملکه الیزابت دوم
ملکه الیزابت دوم
رنگ های پرچم کاناداچه معنایی دارند؟

دو نوار قرمز جانبی، نشان دهنده ی اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام هستند، که خاک کانادا بین آن دو گسترش یافته است. رنگ سفید نشان دهنده ی مناطق پوشیده از برف قطبی است و برگ درخت افرا، که همیشه نماد کانادا بوده است، نشانه ی جنگل های وسیع این سرزمین است. به هر حال، میلیون ها کانادایی فرانسوی الاصل، با این پرچم موافق نبودند.

آنها می خواستند؛ دست کم، زنبق های بوربنی ملکه های فرانسوی را در پرچم جدید ببینند و به این دلیل، در مجلس، جبهه خصمانه ای علیه طرح انتخاب شده اتخاذ کردند. طی۳۳روز، در هر دو مجلس سنا و عوام، در موافقت و مخالفت با پرچم جدید، مبارزه شد.

در تمام خیابان ها و تمام شهرها، برخوردهای کلامی شدیدی بین مخالفین و موافقین به وقوع پیوست، که حتی در بعضی موارد به دعواها و نزاع های بدنی نیز منجر می شد و سرانجام، نمایندگان، با اکثریت آرا، به نتیجه ای رسیدند که بر اساس آن، بر تصویب پرچم جدید تأکید و توصیه می شد. و در پانزدهم فوریه ۱۹۶۵، شخص ملکه الیزابت دوم به کانادا رفت، تا پرچم سرخ- سفید – سرخ کانادا را طی بیانیه ای رسماً به اهتزاز در آورد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *