پرچم ها و نمادها

وکسیلوم چیست؟

وکسلیوم

رومیان ((وکسیلوم)) را ابداع کردند. به این ترتیب می توان گفت که وکسیلوم میله ای بلند بود که در راس آن پارچه ای چهار گوش به اهتراز در می آمد. رنگ پرچم قیصرها – امپراطوران رومی – سرخ بود و بعدها برای پرچم فرماندهان لژیون های رومی نیز همین رنگ را در نظر گرفتند.

به این ترتیب می توان گفت که وکسیلوم – دانش امروزی پرچم شناسی، که نام آن «وکسیلولوژی» خوانده می شود.- نخستین پرچم مغرب زمین بوده است. ولی این درفش هم به معنی دقیق کلمه، پرچمی واقعی به شمار نمی آمد. پارچه وکسیلوم، مانند آنچه در پرچم های امروزی مشاهده می کنیم، مستقیم روی میله ی عمودی نصب نشده بود، بلکه از چوبی که به طور افقی در رأس نیزه یا میله قرار داشت، به پایین آویزان بود. نخستین پرچم واقعی، حدود یکصد سال پیش ازمیلاد مسیح، در چین ظاهر شد.

این رسم، که درفش های نظامی را با پارچه های سه گوش بلند بیارایند، ظاهراً از طریق مصر و هندوستا ن تا خاور دور گسترش یافته و متداول شده بود. در دوران «امپراطوری میانی» این پرچم ها شکل دیگری به خود گرفتند؛ یک قطعه پارچه چهارگوش ابریشمی سفید، که بر میله ای نصب شده بود، پیشاپیش امپراطوران چین به حرکت در می آمد. ابریشم چینی، در مقایسه با پارچه ی ضخیم وکسیلوم، مزیت های بزرگی داشت.

این پارچه، که درآن زمان در اروپا کاملاً ناشناخته بود، سبک؛ اما مقاوم است. بهتر رنگ می گیرد و می توان بر آن نقاشی کرد، و حتی با وزش کوچک ترین نسیم، به اهتزاز در می آید. این ویژگی رنگ ها و نقش های کشیده شده، آن را زنده تر و مؤثرتر به جلوه در می آورد.

بازسازی وکسلیوم رومی
وکسلیوم
وکسلیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *