پرچم ها و نمادها

سوئیس: کشاورزان در برابر جنگجویان

درفش سوئیسی ها چه شکلی بود؟

پرچم ملی سوئیس، کشوری که امروزه چنین به صلح جویی معروف است، تاریخ جنگجویانه شگفت انگیزی دارد. این سرگذشت از بیش از۷۰۰سال پیش آغاز می شود. در آن زمان، امپراطور آلمان، قیصر فریدریک دوم، موقعیت «عدم وابــــستگی به امپــراطوری» را به سـاکنان دره های آلپ، مناطق اوری (۱۲۳۱) و شویتس (۱۲۴۰) اعطا کرد و به این ترتیب، مردمان این نواحی، دیگر خراج گزار حکمرانان محلی نبودند. اهالی شویتس، به تبعیت از «درفش خونین»، پرچم جنگی امپراطوری آلمان، که صلیب سفیدی بر زمینه سرخ بود، در درفش و نشان عالی خود نیز صلیب کوچک سفیدی را وارد کردند که در گوشه بالا و ســمت چپ، زمینه ای سرخ قرار داشت. در سال۱۲۹۱ میلادی، هابزبورگی ها، که موقعیت «عدم وابستگی به امپراطوری» این دوره را به رسمیت نمی شناختند، سعی کردند سرزمین آلپ را به تسخیر خود درآورند. آنها در این کار با مقاومتی شدید مواجه شدند.

کشاورزان اوری، شویتس و اونتروالددریک یا «پیمان دائم» به یکدیگر پیوستند و سوگند رسمی ادا کردند، که در آینده همواره به طور مشترک از آزادیشان دفاع کنند. (داستان ویلهام تل و سوگند روتلی، به گونه ای که شیلر آن را توصیف کرده است، به افسانه ها تـــعلق دارد.) در این زمان، اتــفاقی رخ داد، که هیچ کس آن را امکان پذیر نمــی دانست. در نبرد مــورگارتن، کـــشاورزان، کـــه آموزش جنـــگی نـــدیده و هیچ مـــهارتی در ایــــن زمینه نداشتند، بر سواره نظام مسلح سرزمین دونا چیرگی یافتند و آنها را به کلی درهم کوبیدند.

پادشاه پروس و اولین امپراتور آلمان
پادشاه پروس و اولین امپراتور آلمان
به افتخار هنری دونان سوئیسی، پرچم سازمان صلیب سرخ جهانی ؛ یعنی صلیبی سرخ بر زمینه ای سفید، واژگونه ای از پرچم ملی سوئیس شده است
به افتخار هنری دونان سوئیسی، پرچم سازمان صلیب سرخ جهانی ؛ یعنی صلیبی سرخ بر زمینه ای سفید، واژگونه ای از پرچم ملی سوئیس شده است

دیگر مناطق و شهرهایی که مورد تهدید هابزبورگی ها بودند، نیز خیلی زود به این اتحادیه متشکل از سه «کانتون» یا «بخش اولیه» پیوستند و به این ترتیب، هم پیمانان توانستند، هر روز بهتر و موفق تر از پیش، در برابر متجاوزان و اشغالگران به دفاع از خود بپردازند. آنها در سال ۱۳۳۹ میلادی، در نبرد لاوپن، بار دیگر هابزبورگی ها را شکست دادند. البته این بار تحت پرچمی جدید و واحد، که پرچمی قدیمی بود. صلیب سرتاسری سفید، بر زمینه ی سرخ، یا به عبارتی، همان «درفش خونین»آلمان که هم پیمانان برآن توافق کرده بودند.

تاجگذاری ویلهلم، به عنوان امپراتور آلمان، نقّاش آنتون فون ورنر.
تاجگذاری ویلهلم، به عنوان امپراتور آلمان، نقّاش آنتون فون ورنر.

در سال۱۴۹۹میلادی، سوئیس طی «جنگ سوابیا» استقلال خود را از امپراطوری آلمان به دست آورد و در سال۱۵۱۲، تسین را از فرانسوی ها جدا کرد. تعجبی ندارد که اکنون سوئیسی ها را همه جا به عنوان سربازانی شجاع، بی پروا و جسور و تقریباً شکست ناپذیر به شمار می آورند؛ سربازانی که هر حکمران اروپایی تمایل داشت آنها را به عنوان سرباز مزدور برای ارتش خود اجیر کند. به این ترتیب، برای کشاورزان کوه نشین و فقیر، منبع درآمد خوشایند و مقبول پیدا شد. سربازان سوئیسی از ارزش زیادی برخوردار شدند.
این جریان، در سال۱۷۹۲، دگرگون شد. در انقلاب فرانسه، مردم پاریس محافظان سوئیسی لویی شانزدهم را در تویلری، تا آخرین نفر به خاک و خون کشیدند. فرانسویان، ارتش مردمی و خدمت نظام وظیفه را ایجاد کردند و سایر کشورها نیز این روش جدید را پی گرفتند.

چرا سربازان مزدور سوئیسی همه جا خواهان داشتند؟

این گذشته جنگ طلبانه هم پیمانان سوئیسی است. این گارد از چهار افسر،۲۳درجه دار،۷۰ سرباز تبرزین دار، دو طبال و یک کشیش تشکیل می شود. در قرن پانزدهم، سوئیس، صلیب سفید پرچم خود را کوتاه کرد. این صلیب، نماد سوئیس باقی مانده است و رسمیت دارد. در سال ۱۷۹۸ م.، این ۲۵ بخش یا کانتون با یکدیگر پیمان بستند و «جمهوری جدایی ناپذیر و متحد» سوئیس را تشکیل دادند. در سال۱۸۴۸م.، سوئیس کشوری فدرال، به پایتختی شهر برن شد. به افتخار «هنری دونان» سوئیسی، که در سال۱۸۶۴م.، سازمان صلیب سرخ را بنیان نهاد، پرچم این سازمان امدادرسانی بین المللی را به صورت صلیب کوتاه سرخ رنگی، بر زمینه ای سفید رنگ در نظر گرفته اند.
به عبارت دیگر، پرچم صلیب سرخ جهانی واژگونه ای رنگی از پرچم ملی سوئیس است.

پرچمداران بخش های مختلف سوئیس، برای جشنی گرد هم می آیند. این رویداد نامه مصور مربوط به قرن 16 میلادی است.
پرچمداران بخش های مختلف سوئیس، برای جشنی گرد هم می آیند. این رویداد نامه مصور مربوط به قرن ۱۶ میلادی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *