پرچم ها و نمادها

دانمارک: صلیبی از آسمان به زیر افتاد

Flag of Denmark
پیدایش پرچم دانمارک «دانبروگ» بر چه افسانه ای استوار است؟

ماجرا در غروب پانزدهم ژوئن۱۲۱۹ م. اتفاق افتاد. شاه والدمار دوم دانمارکی، که او را «فاتح» می نامیدند، در تنگنای بدی گرفتار آمده بود. او به تازگی هولشتاین آلمان را تسخیر کرده بود و اکنون می خواست سرزمین کافران غیرمسیحی، استونی، را نیز به فرمانروایی خود درآورد. ولی استونیایی ها سرسختانه دفاع می کردند، و حتی در نبرد «ریوال»، به نظر می رسید؛ دانمارکی هایی که همواره به پیروزی عادت داشتند، جنگ را می بازند. در این وضعیت اضطراری و خطیر، اسقف های دانمارکی که همراه لشکر جنگی بودند، بر تپه ای گرد آمدند و دست دعا و استعانت به درگاه خداوند برداشتند.

در افسانه آمده است که در نبرد ریوال، خداوند برای کمک به دانمارکی ها صلیب سفیدی بر پارچه ای سرخ(دانبروگ)را از ابرها بر زمین نازل کرد.
در افسانه آمده است که در نبرد ریوال، خداوند برای کمک به دانمارکی ها صلیب سفیدی بر پارچه ای سرخ(دانبروگ)را از ابرها بر زمین نازل کرد.
نام «دانبروگ» از کجا آمده است؟

واژه ی «دانبروگ»، از زبان قدیمی دانمارکی می آید و به معنی چیزی مشابه «پارچه قرمز» است.
ولی جامعه علمی در مورد این مسئله که این نشان چگونه ممکن است پدید آمده باشد، اختلاف نظر دارد. در آغاز عصر جدید، صلیب سفید بر زمینه قرمز، درفش جنگی قیصرها یا شاهان آلمانی بود.
این نشان تا به امروز، در درفش ها و پرچم های گوناگون باقی مانده است. چنین صلیبی در پرچم ملی مالت و سوئیس و همچنین در نشانه ها و درفش های بسیاری از ایالت ها و شهرهای اروپایی یافت می شود. شاید پادشاهان دانمارکی، به این دلیل صلیب سفید بر زمینه سرخ را به عنوان نشان خونین برگزیده اند، که خود از دست نشاندگان قیصرها و شاهان آلمانی به حساب می آمدند.

در این هنگام، ناگاه ابرها کنار رفتند و پارچه سرخ رنگ بزرگی از آسمان به زیر افتاد، که صلیب سفیدی بر آن دیده می شد. نشانه ای عینی از جانب خداوند، که نشان می داد او به دانمارکی ها روحیه و انگیزه ای تازه بخشیده است.
آنها بار دیگر بر دشمن هجوم بردند و آنان را وادار به فرار کردند و پس از جنگ و گریزی سخت، سـرزمین استونی نیز فتح گردید.
بله، این افسانه است. ولی تمام این افسانه، ابداعی و خیالی نیست: واقعیت این است که شاه والدمار، در نبرد «ریوال» شرکت داشـت و در آن به پیروزی رسید، و همچنین این نیز واقعیت دارد که «دانبروگ»، نامی که امروزه مردم به صلیب سفید بر زمینه قرمز اطلاق می کنند، از آن زمان تاکنون، نشان ملی دانمارکی ها بوده است.

نشان ملی دانمارک
نشان ملی دانمارک
قدیمی ترین درفش دانبروگ، که هنوز دارای سه تاج بود،در سال 1944 در کلیسای مریم ((لوبک)) نابود شد.
قدیمی ترین درفش دانبروگ، که هنوز دارای سه تاج بود،در سال ۱۹۴۴ در کلیسای مریم ((لوبک)) نابود شد.

دانبروگ، در تاریخ تقریباً هفتصد ساله ی خود، فقط یک بار تغییر یافته است.مارگارت(۱۴۱۲-۱۳۸۷) ملکه دانمارکی، سه فرمانروایی اسکاندیناویایی؛ یعنی دانمارک، سوئد و نروژ را در اتحادیه ای به نام «کالمار» با یکدیگر متحد و یکپارچه کرد و در پی این تغییر، سه تاج بر پرچم دانبروگ افزود.
درفش دانبروگ با سه تاج، تا جنگ جهانی دوم، همچنان برفراز کلیسای مریم «لوبک» در اهتزاز بود.
این درفش، به شاهزاده اریک فون پومرن تعلق داشت، که در سال۱۴۱۲ م.، با عنوان اریک سیزدهم، پادشاه اتحادیه دانمارک، سوئد و نروژ، تاجگذاری کرد. درفش اریک فون پومرن متعلق به سال های حدود۱۴۰۰میلادی، قدیمی ترین درفش شناخته شده ی دانبروگ بود. در سال۱۹۴۴، این درفش، در پی اصابت بمبی به کلیسای مذکور، نابود شد.

چرا سه تاج پرچم دانبروگ برداشته شد؟

سوئد،پس از جنگ آزادی بخش سه ساله ای (۱۵۲۳-۱۵۲۰م.) به فرماندهی گوستاو واسا، استقلال خود را دوباره به دست آورد و واسا، با عنوان گوستاو اول، به پادشاهی سوئد انتخاب شد.
نـروژ نیز در ســــال۱۸۱۴، توانســــت خود را ازسلطه ی دانمارکی ها رهـــایی بخــشد. در این زمان، ســـه تاج پرچم دانبـــروگ حذف شـــدند و ایــن پـــرچـــم، دوباره به همـــان شـــکلی درآمـــد کـــه بنـــا بر افــــسانه ها، در ســــال۱۲۱۹ م.، از آسمـــان به زمیـــن نـــازل شـده بـــود؛ صـــلـــیبی سفید بر زمینه ای سرخ. .

طرحی از تابوت ملکه جمیز اول مربوط به سال 1619 میلادی دانمارک، که با پرچم های آن دوره دانمارک آراسته گردیده است.
طرحی از تابوت ملکه جمیز اول مربوط به سال ۱۶۱۹ میلادی دانمارک، که با پرچم های آن دوره دانمارک آراسته گردیده است.

اغلب ادعا می شود که دانبروگ قدیمی ترین پرچم ملی جهان است؛ امـــا این ادعا اشتباه است. پرچم های ملی به معنا و مفهوم امروزی، نخســــتین بار حدود۲۰۰ سال پیش، از زمـــان انقلاب های فرانسه و آمریکا به وجــــود آمــــدند، و آن «پارچه قرمز» نیـــز به شـــکل امروزی اش، تازه در سال۱۸۵۴، به عنوان پـــرچم ملی دانـــمارک انتخاب شد. به هـــر حال، دانبروگ، که دانمارکی ها از۶۰۰ سال پیــــش تاکنون، بی وقفـــه با آن شـــناسایی شـــده اند و آن را حتی برفراز درخـــت های کریــــسمس خود بـــرمی افرازند، قـــدیمی ترین نماد ملی بر کــره زمیـــن است

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *