پرچم ها و نمادها

ایالات متحده آمریکا: برای هر ایالت، یک ستاره

جنگ استقلال درکجا آغاز شد؟

نوزده آوریل۱۷۷۵ میلادی، نخستین روز جنگ های استقلال آمریکا در برابر انگلستان به شمار می آید. در این روز، مهاجران آمریکایی و سربازان انگلیسی، از بدفورد و کنکورد به «نیوانگلند» رفتند و نخستین نبردهای قهرآمیز را آغاز کردند. هنگامی که غروب فرا رسید، کشاورزان، پیشه وران و کارمندان آمریکایی، بر بریتانیایی ها پیروز شده بودند. در این نبرد، ۲۷۳ انگلیسی و ۹۵ آمریکایی از پای درآمدند. اما در این روز، هیچ یک از آمریکایی های پیروز، حتی تصور نمی کردند که بخواهند از وطن انگلیسی شان جدا شوند. کشاورزان و مهاجران دیگر، فقط نمی خواستند زورگویی اربابانی را تحمل کنند، که در انگلستان ساکن بودند و برای دریافت پول بیشتر، به صورت مالیات، عوارض گمرکی و عوارض ویژه، همواره آنها را تحت فشار می گذاشتند.
و به این ترتیب بود که آنها وارد جنگ شدند. تحت درفشی که امروزه نیز به عنوان اثری مقدس و تاریخی محترم شمرده می شود. «درفش بدفورد»، بازوی زره پوشی را بر پارچه ای سرخ نشان می دهد که شمشیری در مشت دارد و علاوه برآن، شعار لاتینی (پیروز شو یا بمیر.) بر پارچه ی درفش نقش بسته است. این درفش، پرچم استاندارد نیروی سوار نظامی بود، که در سال ۱۶۵۸، بنیانگذاری شده بود، تا از مهاجران در برابر سرخپوستان مهاجم محافظت کند.

جرج واشنگتن در زمستان سال 77 / 1776 از رودخانه یخ زده دلائور عبور می کند. سیزده ستاره دایره وار روی پرچم قرار گرفته است . این تابلو نقاشی 5/3 * 5/6 متری ، اثر آمریکایی آلمانی الاصل «امانوئل لویتزه» یکی از معروف ترین آثار هنری ایالات متحده آمریکاست. امروزه، این تابلو در موزه مترو پولیتن، نیویورک قرار دارد.
جرج واشنگتن در زمستان سال ۷۷ / ۱۷۷۶ از رودخانه یخ زده دلائور عبور می کند. سیزده ستاره دایره وار روی پرچم قرار گرفته است . این تابلو نقاشی ۵/۳ * ۵/۶ متری ، اثر آمریکایی آلمانی الاصل «امانوئل لویتزه» یکی از معروف ترین آثار هنری ایالات متحده آمریکاست. امروزه، این تابلو در موزه مترو پولیتن، نیویورک قرار دارد.

آمریکا – ۲۳۶ سال پیش در چنین روز آمریکا اعلام استقلال خود را به تصویب رساند. ارتش داوطلبان تحت فرمان جرج واشینگتن، فرمانده کل قوا، که در سال۱۷۸۹، اولین رئیس جمهوری آمریکا شد، ابتدا چند موفقیت بزرگ به دست آورد. البته نباید فراموش کرد که آنها این موفقیت ها را مدیون فریدریک ویلهلم فون اشتویبن، یکی از افسران سابق پروس بودند، که با آموزش های نظامی ارتش پروس، مهاجران را به ارتش منسجمی تبدیل کرد. بعد از این موفقیت های اولیه، چنین به نظر رسید که بخت از مهاجران برگشته است. در برابر مهاجران شورشی، ارتش انگلیسی کاملاً مجهز وآموزش دیده ای قرار داشت، که با۱۷۰۰۰ سرباز آلمانی، تقویت شده بود. اشراف زاده های هسن و برانشوایگ، این سربازان آلمانی را در برابر سکه های نقد، به انگلیسی ها فروخته بودند. همچنین انگلیسی ها با برخی قبیله های سرخپوستی، که می خواستند مهاجران آمریکایی نفرت انگیز را از سرزمین های خود بیرون کنند، پیمان بسته بودند.

ارتش آمریکا
ارتش آمریکا
چرا شورشیان، پرچم یک شرکت بازرگانی را برای خود برگزیدند؟

بر اساس سنت آن زمان، هر ارتشی، حتی ارتش شورشیان، یک نماد واحد یا درفش داشت. دیگر هیچ کس به درفش بدفورد فکر نمی کرد، و به همین دلیل شورشیان تصمیم گرفتند؛ درفش جدیدی ابداع کنند. پرچم شرکت بریتانیایی «هندشرقی»، شرکت بازرگانی بزرگی که در دنیای جدید به تجارت مشغول بود، الگوی خوبی بود. شورشیان همین نمونه را پسندیدند. این پرچم، ۱۳ نوار افقی قرمز و سفید داشت و در گوشه سمت چپ آن، بالای پرچم نیز یونیون جک، پرچم ملی کوچک شده وطن اصلی آنها، انگلستان، دیده می شد. همچنین در آن زمان، ۱۳مستعمره وجود داشت، که با انگلیسی ها می جنگیدند. همین مسئله که شورشیان علامت گوشه بالای سمت چپ پرچم را نیزحفظ کردند، اثبات می کند که آنها در ابتدا هنوز به جدایی از بریتانیای کبیر نمی اندیشیدند. البته آمریکایی ها مجبورشدند نیویورک و فیلادلفیا را تخلیه و از آنجا عقب نشینی کنند. ولی پس از آن، دوباره بخت جنگ به آنها رو کرد. آنها در سراتوگا اسپرینگزویورک تاوی توانستند بریتانیایی ها را درهم بکوبند و در سوم سپتامبر ۱۷۸۳، لندن، استقلال ۱۳ مستعمره ی خود را در آن سوی دریاها به رسمیت شناخت.

ایالات متحده توسط فراماسون ها تاسیس شد
ایالات متحده توسط فراماسون ها تاسیس شد
نبرد گتیزبرگ
نبرد گتیزبرگ
پرچم ستاره دارچگونه پدید آمد؟

به هر حال، روز ۴ ژولای ۱۷۷۶، آمریکایی ها به طور رسمی از وطن مادریشان، بریتانیا جدا شدند و پایه گذاری کشور مستقل «ایالات متحده آمریکا» را اعلام کرده بودند؛ زیرا با پیروزی های به دست آمده، هدف آنها از جنگ نیز تغییر یافته بود. حال دیگر برای آنها کافی نبود که از بار عوارض و مالیات ها نجات یابند. آنها خواستار هدف بزرگ تری بودند: جدایی از لندن، آزادی برای آمریکا! بنابراین، علامت یونیون جک را نیز دیگر در پرچم آمریکا نمی خواستند. بر اساس قانون چهاردهم ژوئن۱۷۷۷، پرچم انگلیسی از گوشه بالایی سمت چپ پرچم حذف شد و به جای آن تکه پارچه ای آبی رنگ و چهارگوش قرار گرفت، که ۱۳ستاره سفید داشت.

به عبارت دیگر، یک ستاره برای هر یک از مستعمره نشین های شورشی. و به این ترتیب، پرچم ملی ایالات متحده آمریکا، «پرچم ستاره ها و نوارها» متولد شد. در قانون دیگری، که بعدها مقرر گردید، در ازای هر ایالت جدیدی، که به جمع ایالات متحده آمریکا می پیوست، باید یک ستاره به ستاره های پرچم آمریکا اضافه گردد. امروزه، پرچم امریکا ۵۰ ستاره در زمینه ی بالایی خود دارد. ۵۰ ستاره برای ۵۰ ایالتی که ایالات متحده آمریکا از آنها تشکیل شده است. پنجاهمین و آخرین ستاره فعلی این پرچم، متعلق به مجمع الجزایر هاوایی است، که در سال ۱۹۵۹، یکی از ایالت های فدرال ایالات متحده آمریکا شد.

طرح اولیه ستاره های پرچم آمریکا
طرح اولیه ستاره های پرچم آمریکا

در حاشیه جنگ های استقلال آمریکا، واقعه ای رخ داد که اذهان عمومی جهان تقریباً به آن بی توجه بودند. اما این واقعه نشان می دهد که پرچم ها چه اهمیتی می توانند داشته باشند. در ماه نوامبر سال۱۷۷۶، یک کشتی جنگی از نیروی دریایی جوان آمریکا، به نام «آندریا دوریا» به بندر اورانیستات در جزیره سنت اوستاتیوس (جزایرآنتیل هلند) وارد شدند. این کشتی، برای ادای احترام به مقامات هلندی بندر، ضمن برافراشتن پرچم شورشیان، توپ های خود را به علامت سلام، آتش کرد. هلندی ها، که مردمی آداب دان هستند، به این ادای احترام پاسخ دادند.

چون هلندی های جزیره سنت اوستاتیوس،در دریای کارائیب،به ادای احترام کشتی جنگی آمریکایی((آندریادوریا))،که با پرچم شورشیان (یونیون جک و نوارهای قرمز)وارد بندر می شد،پاسخ دادند،انگلیسی ها این مستعمره هلندی را اشغال و آن را غارت کردند.
چون هلندی های جزیره سنت اوستاتیوس،در دریای کارائیب،به ادای احترام کشتی جنگی آمریکایی((آندریادوریا))،که با پرچم شورشیان (یونیون جک و نوارهای قرمز)وارد بندر می شد،پاسخ دادند،انگلیسی ها این مستعمره هلندی را اشغال و آن را غارت کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *